Fastfood heeft een groot invloed op jongeren van vandaag. En zeker op me zelf. Fastood eten is ongezond maar toch eten wij het.
Wij gebruiken olie en vlees in overmaat door elke middag fastfood te gaan eten. Binnen enkele jaren zullen er geen dieren meer op aarde zijn doordat wij TE VEEL vlees consumeren. Daarom ben ik besloten om 2 keer per week een fastfood te gaan eten, op de 3 Anders dagen zal ik dan zelf boterhammen meebrengen.
Translate
donderdag 27 oktober 2016
Internetgebruik
Adolescenten van vandaag besteden een groot tijd aan internet. Soms gebruiken we het voor nuttige zaken (bv: voor schooltaken) maar meestal is het voor te tchatchen met vrienden, om op facebook, snapchat, instagram, twitter, periscope,... te gaan, in anderzijds gebruiken we het ook om films/ series te bekijken in replay,...
Het gebruik van internet verhoogd dan natuurlijk ook ons ecologisch voetafdruk. Daarom ben ik persoonlijk besloten om minder op het internet te surfen. Ik zal niet zeggen dat ik geen internet gebruik, maar ik probeer alles te minimaliseren.
Tips om internet gebruik te verminderen:
- Gebruik de wifi op je gsm ALLEEN wanneer het nodig is
- Surf niet te veel op sociale netwerken (facebook, instagram, ...)
- Gebruik internet voor nuttige zaken niet om foto's van je zelf te posten
- Voor het slapen, laat de wifi niet aan.
- Zet elektrische apparaten die je niet gebruikt volledig uit (dus niet op stand-by modus!)
- Haal opladers en adapters van laptops, tablets en smartphones na gebruik uit het stopcontact.
Het gebruik van internet verhoogd dan natuurlijk ook ons ecologisch voetafdruk. Daarom ben ik persoonlijk besloten om minder op het internet te surfen. Ik zal niet zeggen dat ik geen internet gebruik, maar ik probeer alles te minimaliseren.
Tips om internet gebruik te verminderen:
- Gebruik de wifi op je gsm ALLEEN wanneer het nodig is
- Surf niet te veel op sociale netwerken (facebook, instagram, ...)
- Gebruik internet voor nuttige zaken niet om foto's van je zelf te posten
- Voor het slapen, laat de wifi niet aan.
- Zet elektrische apparaten die je niet gebruikt volledig uit (dus niet op stand-by modus!)
- Haal opladers en adapters van laptops, tablets en smartphones na gebruik uit het stopcontact.
dinsdag 18 oktober 2016
In de krant
Enkele minuten geleden zag ik in de nieuwsblad een artikel over hoe wettenschappers klimaatsverandering willen tegen gaan. Ik vind het juist een perfect idée, want ik zou graag studie's willen doen in het onderzoeken onder andere en ik steek daar veel interesse aan. Het zou dan ook fijn zijn voor de mensheid; ecologisch leven= langer leven!
Als jullie zoals mij meer willen weten over dit onderwerp, surf maar naar:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161018_02525989
vrijdag 14 oktober 2016
Sorteren bij zich thuis
Veel mensen sorteren hun afval op een slechte manier waardoor er als gevolg vervuiling ontstaat. Vroeger sorteerden we het glas thuis niet, sinds enkele weken zijn we begonnen met het sorteren van glas. Ik ga elke week-end het glas gaan gooien in de glascontainer dicht bij mij thuis. Ik vind het handig zodat de vuilniszakken niet scheuren.
Het recycleren kan nu optimaal gebeuren !
Welke glas moet in welke container?
-In de witte glasbol: de doorzichtige witte glasbokalen.
- In de gekleurde glasbol: de doorzichtige gekleurde glasbokalen.
Pas op: Glas residu's mogen er niet in !
Aandachtspunten:
- Maak de glazen flessen, flacons en bokalen helemaal leeg voor het gooien.
- Houd de glasbollen netjes. Deponeer je glazen flessen en bokalen erin, niet ernaast.
- Sorteer het glas op kleur.
- Gebruik de glasbollen niet tussen 20:00 en 08:00. Respecteer de rust van de buurtbewoner.
Surf naar: https://www.fostplus.be/nl/sorteren-recycleren/alles-over-sorteren/glas-sorteren/correct-glas-sorteren
https://www.fostplus.be/nl/sorteren-recycleren/alles-over-recyclage/glas-recycleren
vrijdag 23 september 2016
Opwarming van de aarde
Wist je dat ?
* Meer dan 500 000 miljoen mensen per dag niets te eten krijgen?
* Meer dan 1 miljard mensen met minder dan 1 dollar leven?
* Meer dan 50% van de afrikaanse bevolking geen toegang tot drinkbaar water heeft?
Opwarming van de aarde?
In de lessen aardrijkskunde zijn we nu bezig met de draaglast (= Manier waarop de mens, de aarde gebruikt) en draagkracht (= wat de aarde ons kan geven)
De draaglast heeft dus een slecht invloed op de aarde
(namelijk
→ opwarming van de aarde).
Ik vond het een boeiend onderwerp om over te praten en heb dus meer informatie erover gezocht.
Uit onderzoek blijkt dat wij in 2040 wij veel meer zullen consumeren dan wat de aarde ons kan geven (= biocapaciteit). Persoonlijk probeer ik thuis geen eten te verspillen, afval te sorteren, niet te veel gebruik te maken van het en internet en zeker geen licht aan te laten als er niemand in een kamer zit.
Tips:
- Geen eten verspillen
- Gebruik van biobrandstoffen minimaliseren
- Afval sorteren
- Gebruik van elektriciteit verminderen
- Geen licht aan laten
- Minder de auto gebruiken
- Niet te veel vlees eten
- Groene stroom gebruiken
- Verse groenten en fruit kopen i.p.v diepgevroren
- Schakel de elekticiteit 's avonds uit (het niet op 'stand by' laten)
- Drink water van de kraan i.p.v fleswater
Meer info ?
http://www.meteowesterlo.be/terra-reversa.htm
https://www.wnf.nl/wat-wnf-doet/themas/voetafdruk/tips.htm
* Meer dan 500 000 miljoen mensen per dag niets te eten krijgen?
* Meer dan 1 miljard mensen met minder dan 1 dollar leven?
* Meer dan 50% van de afrikaanse bevolking geen toegang tot drinkbaar water heeft?
Opwarming van de aarde?
In de lessen aardrijkskunde zijn we nu bezig met de draaglast (= Manier waarop de mens, de aarde gebruikt) en draagkracht (= wat de aarde ons kan geven)
De draaglast heeft dus een slecht invloed op de aarde(namelijk
→ opwarming van de aarde).
Ik vond het een boeiend onderwerp om over te praten en heb dus meer informatie erover gezocht.
Uit onderzoek blijkt dat wij in 2040 wij veel meer zullen consumeren dan wat de aarde ons kan geven (= biocapaciteit). Persoonlijk probeer ik thuis geen eten te verspillen, afval te sorteren, niet te veel gebruik te maken van het en internet en zeker geen licht aan te laten als er niemand in een kamer zit.
Tips:
- Geen eten verspillen
- Gebruik van biobrandstoffen minimaliseren
- Afval sorteren
- Gebruik van elektriciteit verminderen
- Geen licht aan laten
- Minder de auto gebruiken
- Niet te veel vlees eten
- Groene stroom gebruiken
- Verse groenten en fruit kopen i.p.v diepgevroren
- Schakel de elekticiteit 's avonds uit (het niet op 'stand by' laten)
- Drink water van de kraan i.p.v fleswater
Meer info ?
http://www.meteowesterlo.be/terra-reversa.htm
https://www.wnf.nl/wat-wnf-doet/themas/voetafdruk/tips.htm
donderdag 22 september 2016
Opstarten blog
Vandaag maak ik het eerst bericht over mijn opdracht IO binnen expressie. Dit wordt een persoonlijke blog over items die met wettenschap en ecologie te maken hebben. Dit is ook een deelopdracht voor mijn eindejaar werk (namelijk mijn GIP).
Ik wens jullie nog veel leesplezier!
Abonneren op:
Posts (Atom)


